wibiya widget

6 Ekim 2010 Çarşamba

Zorlukları Aşmak İçin...

Hayat... İyisiyle, kötüsüyle  dolu dolu ve son derece hızlı...

Zorluklar hayatımızın her alanında karşımıza çıkabiliyor.İstesek de istemesek de bu zorlukları yaşayacağımız bir gerçek, önemli olan bu gerçeği kabullenip onun üstesinden gelebilmek için ne yapacağımız. İşte hepimiz için tüyolar:

1. Kaygının belirtilerini belirleyin: Kaygılı olduğunuzda içinizden gelen sesin size ne anlatmaya çalıştığını bulmaya çalışın. "..... hakkında kaygılıyım." gibi. Bu sesi en çok ne zamanlar duyduğunuzu bulmaya çalışın. Bir sınav mı yaklaşıyor, bir futbol maçınız mı var ya da bir doğum günü partisine mi gideceksiniz..

Böyle zamanlarda neler yaptığınızı bulmaya çalışın, tırnaklarınızı yiyor olabilirsiniz, saçlarınızla oynuyor olabilirsiniz, ayaklarınızı sallıyor ya da yere vuruyor olabilirsiniz. Bu gibi belirtilerin farkına varmaya çalışın.

2. Yardım isteyin: Her şeyle tek başınıza baş etmek zorunda değilsiniz. Bu yüzden sizi aşan konularda yardım istemekten çekinmeyin. Yardım alacağınız kişi bir büyüğünüz, öğretmeniniz ya da okulunuzda bulunan rehber öğretmeniniz olabilir.

3. Sizi kaygılandıran güç durumlarla başa çıkmak için önceden stratejiler belirleyin: Size kaygı veren, zor gelen şeyleri yapmak için bir plan yapın. Örneğin, matematik sınavına hazırlanırken konuları günlere bölün, hazırlanmak için gerekli zamanı ayırın ve her gün yalnızca planladığınız bölümü çalışın.

4. Sizi rahatlatan aktiviteleri belirleyin: Müzik dinlemek, yürüyüş ya da spor yapmak, bir arkadaşınızı aramak sizi rahatlatıyor olabilir. Bunlar kaygı ile başa çıkmada sağlıklı aktivitelerdir. Kaygılandığınız zamanlarda bu etkinlikleri yapmayı deneyin.

5. Hatayı nasıl tanımladığınızı analiz edin: Kendinizi mi suçluyorsunuz? Kendini suçlamak ile sorumluluk almak birbirinden farklıdır. Karamsar olanlar kendilerini suçlarlar, iyimser olanlar kendilerini suçlamazlar. "Sınavdan kaldım çünkü aptalım ya da yetersizim" demek yerine, " "Sınavdan kaldım çünkü sınav benim çalışmadığım bölümleri içeriyordu ya da sınavdan kaldım çünkü yeterince çalışmadım." demeyi deneyin. Bu durumda, bir sonraki sınavda yanlış ya da eksik olan davranışınızı değiştirme şansınız olacaktır. Yaşamınızın diğer alanları içinde bunu yapmayı alışkanlık haline getirin. Sürekli kendini suçlama ve cezalandırma, kendine zarar verici davranış (self-defeating behavior) olarak tanımlanır ve gerçekte güçlü olduğunuz halde kendinizi güçsüz hissetmenize neden olur.

6. Stresli ve zor zamanlarda iyi uyuyun ve düzenli beslenin: Çok yoğun çalışmanız gereken dönemlerde öncelikle temel gereksinimlerinizi karşılamaya çalışın. Eğer böyle zamanlarda çok yorgun düşer ya da uykusuz kalırsanız, stresle başa çıkmak için gücünüz azalacaktır.

7. Size sıkıntı veren düşüncelerinizden kurtulmaya çalışın: Bir günlük tutun ve kızgınlıklarınızı, hayal kırıklıklarınızı, üzüntülerinizi kağıda aktarın.Bu süreç sizin hangi durumlarda kendinizi nasıl hissettiğinizi anlamanıza da yardımcı olacaktır.

8. Kendi sınırlarınızı belirleyin: Matematik sınavına bir gecede hazırlanabilir miyim ya da bir haftada on kilo vermem mümkün mü? Böyle gerçekçi olmayan hedeflere ulaşmaya çalışmak gücümüzün dışındadır. Kendinize ulaşılabilir hedefler belirleyin ve küçük adımlarla bu hedefleri gerçekleştirmek için elinizden geleni yapın.

9. Önceliklerinizi belirleyin: Öyle zamanlar vardır ki, yapılacak işler arasında sıkışıp kaldığımızı hissederiz. Çöplerin atılması, ödevin bitirilmesi, bir rapor yazmak için bir çok araştırma yapılması gerekmektedir vs., vs.

Böyle zamanlarda kendiniz için en önemli olan konudan en az önemli olan konuya doğru bir derecelendirme yapın ve işlerinize sizin için en önemli olandan başlayın. Önceliklerinizi belirlemeyi bir alışkanlık haline getirin.

10. Spor yapın: Egzersiz yapmak kendinizi daha canlı, enerjik hissetmenize yardımcı olur. Basketbol oynayın, yürüyüşe çıkın, koşun, yüzün, futbol oynayın. Ne kadar az zamanınız olursa olsun mutlaka hoşunuza giden bir egzersiz yapmaya çalışın.

5 yorum:

Beyaz Kkelebek dedi ki...

Ne güzel söylemişsin valla ama tabi bunları uygulamakta bir o kadar anlamlı olur.
Ama resme bakıp bakıp gülüyorum çok ama çok hoşuma gitti.ahahaha

Filiz dedi ki...

ne kadar güzel bir yazı paylaşmışsın bizlerle Özgecim.yazdıklarının bir kısmı tam bana hitap ediyor:eskiden herşeyi kendi başıma yapmakta ısrar eder,kendimi harabederdim.sonra anladım ki yardım istemek insanı güçsüz,zayıf göstermiyormuş.ayrıca insan paylaştıkça,herşeyin tadı daha başka oluyormuş...

Sevil Şahin dedi ki...

iyi güzelde bunları hangimiz uygulayabiliyoruz şahsen benim yapmam sanırım biraz zor görünüyor :))
ama dikkate alaıcam hepsini dönüp bir daha okuyayım :))

Tümay Öztürk dedi ki...

Çok güzel yazmışsın. Yazdıkların da çok doğru! Ama özellikle resime bayıldım. Hiçbirşey yazmadan bile çok şey anlatıyor:)

Stil Direktoru dedi ki...

Güzel dostum çiçeği burnundam :) Bu ara moralim sağlık sorunları yüzünden down ama dediğin gibi inadına dik durmak ve gülmek gerek. Dönüşümde artık göbüşünü sevmeye gelirim öperim